La valoración de la red de carreteras pavimentadas que se construyó tras la llegada de los Borbones y que constituyó la base del actual sistema viario es en general bastante negativa.

la información de base en la que se basa esta valoración es fundamentalmente los itinerarios y los mapas e informes

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Evolution of the Spanish paved road network (1750-1850)

Click the figure to see the animation
Source: Madrazo (1984) and own elaboration.

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Effects of new roads
1700 1840
Closeness

(scale- 10 is the maximum of each year)

Betweenness Centrality

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 Paved road network  Closeness

(scale- 10 is the maximum of 1700)

Betweenness Centrality (Accumulated variation) Betweenness Centrality (Temporary interim)
1700
1752  
1778    
1808
1840

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Análisis regional.

Para la división territorial se utilizó Sanson (1700) L’Espagne divisée en tous ses Royaumes et Principautés

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Optimal networks for some main cities in 1700

Madrid Toledo Barcelona
 
Sevilla Valladolid Santiago

Red simplificada en la que se los enlaces

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Historical background of the radial network
Source: Mata el al (1579) and own elaboration.